Viisi tärkeää asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon ennen verkkokaupan perustamista.
Haaveiletko oman verkkokaupan pystyttämisestä? Hienoa! Yhä useampi kauppias siirtää toimintansa verkkoon, sillä nettikaupan kautta voit tavoittaa kivijalkaa laajemman asiakaskunnan, voit tehdä toiminnasta kansainvälistä, minkä lisäksi verkkokaupan pyörittäminen on kustannustehokasta.
Ennen verkkokaupan perustamista on kuitenkin huomioitava muutamia asioita, jotta toiminta lähtee rullaamaan onnistuneesti.
5 asiaa, jotka ottaa huomioon verkkokauppaa perustaessa
1. Kuten mikä tahansa muu yritys, myös verkkokauppa tarvitsee tuekseen vahvan brändin.
Asiakkaiden luottamus = myynti. Selkeä brändi lisää asiakkaiden luottamusta yrityksen toimintaa kohtaan. Erityisesti verkosta tuotteita tilatessa tämä on tärkeää tiedostaa, sillä tuntematon verkkokauppa ilman selkeää brändiä ei herätä asiakkaissa luottamusta. Tämä tarkoittaa sitä, että ennen myynnin aloittamista verkkokaupalle tulee olla mietitty toimintaan sopivat arvot ja ideologia sekä luotu erottuva yritysilme.
Jos yrityksesi aloittaa toiminnan verkkokaupan kautta, ole tarkkana sopimuksen sisällöstä verkkokauppaan liittyen. Usein verkkokaupan tilaaminen ei itsessään sisällä esimerkiksi tekstisisältöjä, valokuvia tai graafista suunnittelua. Jos taas yrityksesi on toiminut jo pitkään, hälytyskellojen tulee soida siinä vaiheessa, kun verkkokaupan tekijä ei ole kiinnostunut nykyisestä brändistäsi.
2. Verkkokaupan pystyttäminen vaatii perehtymistä rahti- ja postipalveluihin sekä niistä aiheutuviin kuluihin.
Liian hyvä ollakseen totta usein myös on sitä. Kun tuotan asiakkailleni verkkokauppoja, haluan antaa heille jo tilausvaiheessa selkeän kuvan siitä, mitä kaikkea verkkokauppiaana toimimiseen liittyy. Yksi tällainen asia on kulut sekä vaiva, mitä aiheutuu mm. tuotteiden postituksista sekä pakkausmateriaaleista. Jotta voit pyörittää verkkokauppaa onnistuneesti, sinulla tulee olla tilaa varastoida tuotteita, materiaalia niiden pakkaamiseen sekä aikaa niiden lähettämiseen.
Jos toimintasi rajoittuu kotimaankauppaan, voit huokaista helpotuksesta, sillä postin kanssa toimiminen on tehty verkkokauppiaille helpoksi. Kun kauppasi hintoihin on sidottu kiinteät toimituskulut postin sivuilta löytyvien ohjeiden mukaan, asiakas huolehtii toimituksen hinnasta puolestasi. Kauppiaana on kuitenkin tärkeää ymmärtää, että verkkokauppa vaatii myös tuotteiden lähettämistä.
3. Verkkokauppa tarvitsee tuekseen laadukkaat valokuvat sekä tuotekuvaukset myytävistä tuotteista.
Mitä tarkemmin asiakas voi tutustua tuotteeseen verkossa, sitä todennäköisemmin hän tuotteen ostaa. Kukaan ei osta sikaa säkissä, etenkään jos kilpailijasi sivuilta löytyy kattavammat kuvat sekä kuvaukset tuotteista. Hyvälaatuiset tuotekuvat kestävät kuvan zoomauksen ja antavat selkeän kuvan tuotteesta ja sen valmistusmateriaalista. Hyvä tuotekuvaus taas herättää ostajassa tunteita ja siksi tuotekuvauksilla kannattaa pyrkiä erottautumaan. Loppujen lopuksi, me ostamme suurimmaksi osaksi tunteillamme.
Tuotan yrityksille monipuolisesti digitaalisia sisältöjä aina verkkokaupoista valokuviin ja somemainoksiin. Ammattilaatuisessa valokuvausstudiossani on mahdollisuus kuvata tuotekuvia useilla eri värisillä taustoilla. Kuvissa voidaan käyttää myös rekvisiittaa, jotta lopputulos istuu brändiisi mahdollisimman hyvin. Kun kaipaat kokonaisvaltaista apua verkkokaupan pystyttämiseen, ota yhteyttä minuun. Autan mielelläni!
4. Asiakkaat eivät löydä verkkokauppaasi ilman markkinointia.
Ennen verkkokaupan perustamista on äärimmäisen tärkeää miettiä, miten asiakkaat löytävät kauppaasi. Toisin kuin kutsuva kivijalkaliike, verkkokauppaa ei voi löytää ellei sitä tee löydettäväksi. Elinehtona verkkokaupalle on toteuttaa sivustosta helposti hakukoneoptimoituva. Hakukoneoptimoinnin lisäksi verkkokaupalle kannattaa tehdä Google Ads-hakukonemainontakampanjoita.
Myös some on äärimmäisen tärkeä työkalu, kun haluat asiakkaiden löytävän verkkokauppasi. Verkkokaupalle kannattaa perustaa vähintään Instagram-tili, mutta lisäksi luoda myös kohdennettuja somemainoskampanjoita. Verkkokauppaan kannattaa ehdottomasti asentaa Meta Pikseli, eli kävijöiden seurantakoodi, jonka avulla voit kohdistaa verkkokaupan mainoksia henkilöille, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita tuotteistasi.
5. Valitse verkkokaupan valmistaja, joka sopii parhaiten juuri sinun tarpeisiin.
Verkkokaupan tuottajaa etsiessä saattaa mennä sormi suuhun. Valittavissa on useita eri toimijoita – täysin eri hinnoin. Verkkokauppaa tilatessa erityisen halvan hinnan tulisi olla hälytysmerkki, sillä verkkokaupan valmistaminen ei käy yhdessä yössä, vaan vaatii tekijältä osaamista ja panostusta. Usein halpa verkkokauppa kertoo suppeasta sopimussisällöstä: valmis lopputulos ei välttämättä pidä sisällään kuin teknisen verkkokaupan.
Sinä tiedät parhaiten, mitä tarvitset. Etsi avuksesi sellainen kumppani, joka on aidosti kiinnostunut luomaan sinua miellyttävän lopputuloksen. Esimerkiksi helppo yhteydenpito ja asioiden selittäminen avoimesti auki ovat asioita, joita erityisesti aloittavan verkkokauppiaan kannattaa etsiä. Minulle avoimuus sekä asiakastyytyväisyys ovat ensiarvoisen tärkeitä asioita toiminnassa.
Verkkokaupan perustaminen ei ole ydinfysiikkaa. Yhdessä asiakaslähtöisen kumppanin kanssa siirrät yritystoiminnan verkkoon onnistuneesti ja kustannustehokkaasti.
Haluatko tietää, kuinka paljon valmiin verkkokaupan tilaaminen maksaa? Lähetä alta tarjouspyyntölomake ja saat tietää kiinteän hinnan yrityksellesi kustomoidulle WordPress-verkkokaupalle. Tarjouspyyntö ei sido sinua mihinkään!
Kuinka paljon verkkokauppa ja sen ylläpito maksaa?
Verkkokauppaan liittyy muitakin maksuja kuin vain pelkkä verkkokaupan tilaaminen. Listasin alle erittelyn kaikista niistä kuluista, joita verkkokauppaan liittyy. Näin saat selkeän kokonaiskuvan siitä, minkä hintaista on ylläpitää verkkokauppaa!
Kun tilaat verkkokaupan kauttani, saat jo tarjousvaiheessa selkeän kuvan siitä, mitä projekti sisältää. Lähetä tarjouspyyntö.
WWW-osoite eli domain alk. 9€/vuosi
WWW-osoite eli domain on erittäin halpa ja se maksaa vain noin 10€/vuodessa. Samaan hintaan saat 2 kpl sähköpostiosoitteita yrityksen omalla loppuosalla. Tarvittaessa autan sinua sekä domainin (eli www-osoitteen) hankinnassa, yrityksen loppuosalla varustettujen sähköpostitilien luomisessa että WordPress-lisenssin ostossa.
WordPress-käyttöliittymä alk. 228€/vuosi
WordPress on yksi markkinoiden edullisimmista verkkosivu ja verkkokauppa-alustoista. Vuosimaksu on palveluntarjoajasta riippuen noin 228€ ja tällä maksulla saat riittävästi levytilaa verkkokauppaa varten. Autan asiakkaitani käyttöliittymän hankkimisessa ja tarvittaessa hoidan sen alusta loppuun asiakkaan puolesta.
Maksunvälittäjä eli kassa alk. 14,90 €/kk ja transaktiokulut 0,50 €/kpl + 3,25 %
Verkkokauppa tarvitsee aina maksumoduulin, jonka kautta ostotapahtuma saadaan onnistuneesti päätökseen. Maksumoduuli on tärkeä osa verkkokauppaa ja vaikuttaa ostopäätöksen syntymiseen. Kun käytössä on luotettava maksuyhteys ja osto pystytään suorittamaan yleisimpien maksutapojen avulla, ostaja ei jätä ostoskoria kassalle roikkumaan. Suosittelen aina maksumoduulia, joka tarjoaa mm. kotimaiset verkkopankkipainikkeet.
Avaimet käteen verkkokauppa alk. 3900€ + alv
Monet nettisivufirmat tuottavat kotisivuja, joita tilaaja ei osaa itse jälkikäteen käyttää. Eikä ihmekään; näin koodarit rakentavat itselleen jatkuvan lisätulon, sillä kaikki muutokset ja lisäykset pitää aina ostaa nettisivuille erikseen. Minä haluan tuottaa nettisivuja, joihin asiakas osaa itse tehdä lisäyksiä, muokkauksia, kirjoittaa blogitekstejä tai vaihtaa kuvia. Siksi ohjeistan aina projektin lopuksi asiakkaalle, kuinka helppokäyttöisen sivuston käyttö onnistuu itsenäisesti.
Mikä ihmeen WordPress?
WordPress on ollut jo pitkään markkinoiden suosituin nettisivujen käyttöliittymä. Vaikka WordPress on hinnaltaan kilpailukykyinen, se tarjoaa laajan kauttauksen mahdollisuuksia nettisivujen ulkoasuun sekä lisäosiin. WordPress-sivustolle voi helposti upottaa esimerkiksi ajanvarauskalenterin, blogin, responsiivisia elementtejä tai muita erikoisia lisäosia. Myös sivuston kääntäminen eri kielille tai muuttaminen verkkokaupaksi onnistuu.
Jokainen tietää, kuinka inhottavaa on puhua eri kieltä palvelun tuottajan kanssa. Pyrin aina puhumaan asiakkailleni niin, että he ymmärtävät mistä puhutaan. Jos et ymmärrä jotain asiaa, kerron mielelläni lisää.
Tyytyväiset asiakkaat ja läpinäkyvät toimintatavat ovat minulle ensiluokkaisen tärkeitä.
WordPressillä saat tyylikkään lopputuloksen.
Tuotan kaikki nettisivut sekä verkkokaupat WordPress-alustalle, sillä WordPress on hinta-laatusuhteeltaan paras koti nettisivuille. WordPressin avulla tilaajan ei tarvitse tyytyä rajattuihin vaihtoehtoihin, sillä sivuista voidaan rakentaa helposti toiveiden mukaiset.
WordPress-sivustoissa on kuitenkin yksi ongelma; sivustoa voi olla hankala käyttää. Etenkin koodaamalla tuotetut WordPress-nettisivut ovat usein tilaajalle haastavat ja kaikki muutokset ja lisäykset pitää aina ostaa tuottajalta nettisivuille erikseen.
Minä haluan tuottaa verkkokauppoja, joihin asiakas osaa itse tehdä lisäyksiä, muokkauksia, kirjoittaa blogitekstejä tai lisätä tuotteita. Siksi käytän sivustoissa Elementor-teemanrakentajaa, jonka käyttäminen onnistuu tilaajalta itsenäisesti nettisivujen valmistuttua. Hintaan kuuluu aina ohjeistus sivuston käyttöön.
Kuka kanssasi työskentelee?
Silja Suomalainen, freelancer
Mukava tavata! Olen sisällöntuottaja ja yrittäjä, jolla on jo viiden vuoden kokemus digitaalisesta sisällöntuotannosta.
Kotisivu, jota myös sinä osaat muokata.
Olen tuottanut yrityksille nettisivuja jo viiden vuoden ajan. Tänä aikana olen ymmärtänyt, mitkä asiat ovat yrittäjille tärkeitä nettisivuja tilatessa; yksi näistä on sivujen helppokäyttöisyys. Tämän vuoksi tuotan asiakkaille sivuja, joita he osaavat itse päivittää. Hintaan sisältyy aina sivuston käyttöohjeistus. Näin sivujen käyttö onnistuu yrittäjältä itseltään, eikä jokaiseen päivitykseen tarvitse ostaa ulkopuolista apua.
Lue: Kuinka paljon nettisivut maksavat ja mitä hinta pitää sisällään?