fbpx

Mitä sisältää nykyaikaiset nettisivut? 2 + 2 vinkkiä!

Puuttuuko yrityksesi nettisivuilta eräs pakollinen osio? Lue ja selvitä, mitä yrityksen nettisivuilta vaaditaan vuonna 2023.

Nykyaikaiset nettisivut eivät ole enää mikään läpihuutojuttu. Tietosuojalain muutokset sekä käyttäjien kasvanut rima luo muutospaineita nettisivujen tuottamiseen. Tähän blogitekstiin on listattu 2 pakollista + 2 hyödyllistä asiaa, jotka nettisivuilta tulee löytyä vuonna 2023.

Nämä 2 asiaa tarvitset, jotta nettisivut ovat nykyaikaisten vaatimusten mukaiset

  1. Sivuiltasi tulee löytyä GDPR:n mukainen tietosuojaseloste. Kaikki yritykset ja yhteisöt, jotka käsittelevät henkilötietoja, ovat velvoitettuja kertomaan kävijöille lisätietoja henkilötietojen keräämiseen sekä säilyttämiseen liittyen. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi välilehteä nettisivuilla, jossa on nähtävillä tietosuojaseloste. Oikeaoppisesta tietosuojaselosteesta selviää kuka omistaa kerättävät henkilötiedot, mitä tietoja yritys kerää, missä ja kuinka pitkään tietoja säilytetään, siirretäänkö tietoja muille osapuolille sekä mitä oikeuksia henkilöillä on omista tiedoistaan.

  2. Jos sivustosi kerää minkäänlaista dataa sivuston kävijöistä, on sivustolta löydyttävä eväste-banneri. Pelkkä evästeistä ilmoittaminen ei enää riitä nettisivuilla, vaan kävijän on saatava valita hänestä kerättävät evästeet niissä tapauksissa, kun ne eivät ole välttämättömiä. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyaikaisilla nettisivuilla tulee olla eväste-banneri, joka nousee esiin heti sivustolle tultaessa. Oikeaoppisessa bannerissa on mahdollisuus hylätä evästeet tai muokata hyväksyttyjä evästeitä. Tämän lisäksi sivustolta on löydyttävä lisätietoa kerättävistä evästeistä.

Nämä 2 asiaa on erittäin tärkeää huomioida, jos tahdot toimivat nettisivut

  1. Onnistunut hakukoneoptimointi nostaa nettisivujen laadun rimaa. Google-näkyvyys vaatii vuonna 2023 astetta enemmän. Jos haluat nousta esiin Googlen ja muiden hakukoneiden tuloksissa, sinun on kerrottava kattavasti tietoa nettisivuilla tekstin kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että toimivilta nettisivuilta löytyy blogitekstejä, uutisartikkeleita, tietoa sekä muuta nettisivukävijöitä hyödyttävää tietoa. Pelkät hakukoneoptimoidut otsikot eivät enää riitä. Jos haaveilet aktiivisesta nettisivukävijäliikenteestä, sivuilta tulee löytyä tekstiä, joka pyrkii ratkaisemaan asiakkaan ongelmia ja vastaamaan asiakkaan kysymyksiin. Näin nettisivuille luodaan onnistunut ulkoinen ostopolku, mistä pääsemmekin kohtaan 2…

  2. Luo nettisivuille selkeä sisäinen ostopolku. Nettisivut ovat markkinoinnin kanava siinä missä muutkin. Jos sinä et ymmärrä nykyaikaisten nettisivujen roolia, toivotaan että eivät myöskään kilpailijasi. Sillä parhaiten luotu ostopolku voittaa asiakkaat puolelleen. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa?

    Nettisivujen toimintaa tulee ohjata toimintatavoite, jonka tahdotte nettisivukävijöiden suorittavan. Tämä voi tarkoittaa mm. yhteydenottoa, ajan varaamista tai verkkokaupassa ostotapahtumaa. Ostopolulla tarkoitetaan niitä teknisiä ratkaisuja, jotka saavat kävijän toimimaan tavoitteen mukaan. Onnistunut ostopolku on yhdistelmä houkuttelevuutta, luottamuksen rakentamista, vakuuttamista sekä helppoutta. Kohdassa 1. mainitut tekstisisällöt ovat osa toimivaa ostopolkua, minkä vuoksi hyvät nettisivut vaativat avuksi kokeneen copywriterin, joka ymmärtää nettisivujen teknistä toteutusta.

Jos teksti sai palan nousemaan kurkkuun, ota yhteyttä minuun ja käydään läpi, minkälaisilla toimenpiteillä teidän nettisivut saadaan tehokkaaksi osaksi myyntiä ja markkinointia.

Mukava tavata!

Olen Silja Suomalainen, Highroad Media Oy:n kapteeni. Olen viestintäalan moniosaaja, jolla on monipuolinen kokemus markkinointi- ja media-alalta.