Miltä näyttää vuosi 2023 sosiaalisen median sekä markkinointitrendien näkökulmasta?
Somemarkkinoinnin orgaaninen näkyvyys laskee ja sisältömarkkinointi tuntuu algoritmin jatkuvalta jahtaamiselta. Mitä ihmettä täällä tapahtuu!? Lue mun ennusteet vuoden 2023 sisältömarkkinointitrendien varalle ja varaudu tulevaan markkinointivuoteen oikeilla aseilla.
1. Lyhyet videot kilpailevat kovaa kuvan kanssa
TikTok on mullistanut sosiaalisen median – lyhyet videot ovat täällä, pidit siitä tai et. Vuonna 2023 yksi selkeimmistä trendeistä on lyhyiden videoiden suosion kasvu. Tämä tarkoittaa sitä, että yritysten on tehtävä muutoksia sosiaalisen median markkinointistrategiaan. Tai ei varmaan oo pakko, mutta silloin tiputte kelkasta nopeammin kuin uskottekaan.
Sosiaalisen median algoritmi on muuttunut. Nykyinen algoritmi arvottaa lyhyet videot paljon kuvasisältöjä paremmalle paikalle, minkä vuoksi videosisällöt leviävät kuvaa paremmin. Siinä missä videosisältöjen avulla somenäkyvyys voi kasvaa jopa ilman maksettua mainontaa, pelkillä kuvasisällöillä sometilejä ei enää pysty kasvattamaan. Mistä aloittaa lyhyiden videoiden kanssa?
- Tee yritykselle somesuunnitelma, jossa videosisällöistä tulee osa viikottaista somesisällöntuotantoa.
- Käy läpi, mitkä ovat teille tärkeimmät sosiaalisen median kanavat. Lyhyitä videoita voi käyttää Instan lisäksi mm. TikTokissa, YouTubessa sekä Facebookissa, mutta kaikkeen ei kannata yrittää revetä.
- Testaa, mikä sun kohdeyleisölle toimii. Lyhyet videot antavat mahdollisuuden monipuolisuuteen; sisältö voi olla melkein mitä tahansa! Pelkkä video ei takaa erottumista, vaan sisällön pitää olla toimivaa. Kokeile, mistä sun seuraajat tykkäävät ja millaiset videot saavat eniten näyttökertoja. Sen jälkeen TOISTA, TOISTA ja TOISTA.
- Kouluttaudu tai hanki ulkoistettua apua. Laadukkaiden videoiden teko vie aikaa, minkä vuoksi niissä piilee riski heikkoon laatuun. Laadukas sisältö = mielikuvat laadukkaasta yrityksestä!
Jos haluat oppia lisää videoista, lue myös: Lyhyt video korvaa kuvan somessa | 3 + 1 vinkkiä Reels-videoihin
2. Podcastit jatkavat suosiotaan
Viime vuosina yritysten sisältömarkkinointiin ovat rantautuneet erilaiset podcast-konseptit. Ei mikään ihme, sillä podcastit lukeutuvat tällä hetkellä yhdeksi suosituimmaksi tavaksi kuluttaa mediaa. Podcast tarjoaa mielenkiintoista ja viihdyttävää sisältöä aihepiiristä kiinnostuneille henkilöille, eli tuottaa lisäarvoa yrityksen asiakkaille. Oman podin avulla on helppo 1) lisätä yrityksen näkyvyyttä 2) vahvistaa asiantuntijuutta sekä 3) lisätä luottamusta asiakkaan ja yrityksen välillä.
Kuulostaako oma podcast-sarja hieman… liioittelulta? Eihän se tietenkään kaikille sovi, mutta kasvujanoisille yrityksille se voi olla loistava tapa erottautua kilpailijoista. Kenelle oma podcast oikein sopii? Esimerkiksi…
- B2B-yrityksille, joiden toiminta-alue on kansallinen
- Asiantuntijoille ja asiantuntijayrityksille, jotka haluavat erottua kilpailijoista
- Henkilöbrändiä kasvattaville yksityisyrittäjille
- Organisaatioille ja järjestöille
Kiinnostaa, mutta ei hajuakaan mistä aloittaa? No aloita vaikka siitä, että pistät mulle viestiä.
3. Kattavan tekstisisällön merkitys nettisivuilla kasvaa
Google on ollut jo pitkään digimarkkinoinnin tärkein kulmakivi. Siinä vaiheessa, kun potentiaalinen asiakas etsii apua, palvelua tai tuotetta hakukoneiden kautta… no, sinä haluat saada yrityksesi esiin. Vielä pari vuotta sitten useat yritykset eivät ymmärtäneet Google näkyvyyden arvoa eikä kilpailu kärkipaikoista ollut välttämättä kovaa. Tämä tarkoitti sitä, että myös kevyesti hakukoneoptimoidut sivut nousivat helposti esille hakukoneissa.
Myös Googlen algoritmi on muuttunut. Vuonna 2023 Google on ottanut käyttöön Helpful Content Updaten (suom. avuliaan sisällön päivitys). Tämä muutos priorisoi niitä nettisivuja, joilta löytyy kattavaa tietoa tekstimuodossa hakuun liittyen. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa?
- Vastauksia ja tietoa niistä kysymyksistä, joita ihmiset etsivät. Nettisivuilla tämä voi tarkoittaa mm. UKK-osioita, läpinäkyvää hinnastoa sekä listauksia palvelusisällöistä
- Blogien ja asiantuntijatekstien arvo tulee nousemaan hakukonenäkyvyyden kannalta entisestään
- Keskity muutamaan teemaan kattavasti. Toisin sanoen keskity tekstisisällöissä laajaan ja kattavaan sisältöön niiden teemojen ympärillä, joita asiakkaasi etsivät eniten.
4. Maksuttoman avun tarjoaminen yhdistyy sisältömarkkinointiin
Joko olet törmännyt somessa maksuttomien webinaarien mainoksiin, hyödyllisten (ja ilmaisten) e-kirjojen ja oppaiden latauslinkkeihin sekä muuhun asiakasta hyödyttävään maksuttomaan sisältöön? Jos olet, tiedät mitä 2023 tulee pitämään sisällään. Lisää tätä!
Vuonna 2023 digimarkkinoinnin ostopolku on kokenut muutoksia muutaman vuoden takaiseen. Arvon tuottaminen on osa ostopolkua entistä vahvemmin. Sisältömarkkinoinnin tärkein tehtävä on tarjota lisäarvoa asiakkaille. Ja mikä olisi parempi keino tähän, kuin erilaiset maksuttomat kurssit, oppaat tai koulutukset. Vaikka asiakkaalle tällainen sisältö voi näyttää ilmaiselta, hän antaa aina vastineeksi jotain rahanarvoista. Asiakasdata sekä sen käyttö markkinointiin on arvokas valuutta, jota yritykset janoavat kuumemmin kuin koskaan ennen. Miten sisältömarkkinointi toimii? Esimerkki:
Yrityksesi pystyy siis haalimaan valmiita kontakteja myyntiä varten maksuttomien oppaiden ja webinaarien kautta. Näiden maksuttomien sisältöjen ei siis ole tarkoitus ainoastaan auttaa asiakasta, vaan yhdistää yrityksesi potentiaalisen asiakkaan kanssa. Suomeksi, tehdä myyntiä.
Vuosi 2023 on täynnä mahdollisuuksia.
Tilaa esite Highroad Median uudistetuista palvelupaketeista klikkaamalla tästä.
Esitteestä löydät lisätietoa markkinointikokonaisuuksista, joilla erotut vuonna 2023. Ja siis kaikkein tärkeintä; näet läpinäkyvät hinnat palveluille suoraan esitteestä. Älä tee nykyaikaisesta markkinoinnista liian hankalaa. Ota yhteyttä!