Landing page tekee
somemainonnasta tuloksellista
Ländäri, laskeutumissivu tai landing page. Mikä ihme se oikein on?
Landing page on yksinkertaisettuna nettisivuilla oleva välilehti, johon ihmiset ohjautuvat muun mainonnan kautta. Esimerkiksi hyvin luotu somemainoskampanja tai sähköpostin uutiskirje houkuttelee asiakkaan klikkaamaan lisätietoja ja hänet ohjataan kampanjaa varten luodulle landing pagelle. Laskeutumissivu ei usein sijaitse päänavigoinnissa ja sen viesti on tarkasti kohdistettu haluttua toimintoa varten.
Ländärit sopivat loistavasti niin B2C- kuin B2B-yrityksille.
1) B2C, eli kuluttajamyynnissä, ländäri voi olla tehokas lisämauste myynnin tukena. Ländärin avulla voidaan tehostaa myyntiä erityisesti niille kohderyhmille, jotka ovat jo aikaisemmin olleet yhteydessä yrityksesi kanssa. Ländärit sopivat loistavasti esimerkiksi valmennusten markkinointiin, mutta toimivat myös erilaisten kampanjoiden sekä tarjousten yhteydessä niin tuotteita kuin palveluita myydessä.
2) B2C-yrityksille ländärit ovat tehokas keino hankkia liidejä. Liidit ovat yhteystietoja sellaisilta asiakkailta, joilla on jo olemassa oleva ostotarve. Ländärin avulla ohjaat tällaisia asiakkaita esimerkiksi tilaamaan uutiskirjeen, ilmoittautumaan maksuttomaan webinaariin tai täyttämään tarjouspyynnön.
Miten luot onnistuneen landing pagen?
Landing pagen luomisessa on muutamia avainasioita, jotka kannattaa ottaa huomioon sitä tehdessä. Laiskasti tai huolimattomasti luotu landing page ei sitouta lukijaa ja voi jopa aiheuttaa asiakkaassa harhaanjohdetun olon. Ja mehän haluamme synnyttää luottamusta asiakkaan ja yrityksen välillä!
1. Mieti, mikä on landing pagen tavoite ja kohderyhmä.
Laskeutumissivuja voidaan käyttää monipuolisesti osana markkinointia. Ländärit toimivat loistavasti mm. rekrytoinnin tukena, uusien palveluiden markkinoinnissa tai brändimielikuvien vahvistamisessa.
Jotta saat maksimaalisen hyödyn irti ländäristä, mieti tarkkaan mikä on sen kohderyhmä ja minkä toiminnon haluat saada kohderyhmässä aikaan. Kohderyhmän asettaminen vaikuttaa siihen kieleen, jota ländärillä käytät. Nuori nainen ei tottele samaa kieltä kuin keski-ikäinen mies. Tämän jälkeen mieti tavoite. Haluatko ohjata asiakkaat tekemään ostopäätöksen, auttaa asiakastasi (ja näin vahvistaa positiivisia brändimielikuvia), parantaa yrityksesi työnantajamielikuvaa, täyttää kalenteriasi ajanvarauksilla vai saada lukijat uutiskirjeen tilaajiksi?
Nämä päätökset ohjaavat ländärin visuaalista ilmettä, puhetyyliä sekä painikkeita. Tämän lisäksi kampanjan tuloksia on lähes mahdotonta analysoida, jos et tiedä, kenelle ja mihin tarkoitukseen ländäri oli tehty.
Anna ammattilainen auttaa. Varaa tapaaminen ja suunnitellaan yhdessä teille sopiva kokonaisuus!
2. Tee ländäristä visuaalisesti kiinnostava, mutta arvosta lukijan älykkyyttä.
Olen tehnyt viime vuosina useita ländäreitä. Lähes poikkeuksetta ne sivut, joissa tekstin tukena on käytetty listoja, sloganeita ja erottuvia otsikointeja, saavat parhaat tulokset ja tuovat eniten euroja yrittäjien taskuihin. Ihmisten lukutyyli on muuttunut silmäileväksi eikä pitkiä tekstejä jakseta enää lukea. Miltä tämä voisi tässä yhteydessä näyttää?
Tee yrittämisestä yksinkertasta. Ulkoista markkinoinnin automaatio ammattilaiselle kuukausihintaan!
- Yksilöllisesti räätälöity kokonaisuus
- Ei määräaikaisuutta
- Kiinteä kuukausihinta helpottaa budjetointia
- helppo yhteydenpito ja nopea reagointi
Sisältömarkkinoinnin
kokonaisuudet
alk. 490€ + alv / kk
Esimerkiksi tuolta. Mutta, kuten aina, hommassa on myös poikkeuksia. Kuten olet ehkä jo huomannut, minä en esimerkiksi itse käytä ländäreissä tai blogeissa edellä esiteltyä tyyliä. Miksi?
Tekstin nopea rytmi, huomiota herättävät painikkeet ja hintaesimerkit eivät aja jokaisen tavoitetta. Jos tarkoituksenasi on myydä verkkovalmennusta, kasvattaa myynnin volyymia tai bookata ajanvarauskalenteri viimeiselleen asti täyteen, suosittelen enemmän kuin lämpimästi edellistä tyyliä.
Jos taas tavoitteenasi on vahvistaa asemaasi asiantuntijana, sitouttaa ihmisiä lukemaan sisältöä tai panostaa asiakkuuksien laatuun määrän sijaan, viestit nopealla ja reaktiivisella tyylillä vääriä asioita. Hyvän copywriterin tärkein taito on ymmärtää, millainen viesti puhuttelee kohderyhmää. Kun kohderyhmänä on muut asiantuntijat, on parempi luottaa lukijan älykkyyteen, pyrkiä aidosti auttamaan lukijaa ja tarjota tietoa lupausten sijaan. Minun kohderyhmääni eivät ole pikavoittoja halvalla etsivät bulkkiasiakkaat, vaan yrittäjät, jotka ovat valmiita sitoutumaan systemaattisiin markkinointitekoihin ja parantamaan näin brändinsä kivijalkaa pitkällä tähtäimellä.
No, testataan nyt kuitenkin, jos juuri sinuun purisi myös tuo klikkiotsikkotyyli.
Hyvä copywriter, joka tuntee markkinoinnin automaation teknisen puolen, on yrittäjän paras kaveri. Entä jos ison markkinointitoimiston sijaan valitsisit freelancerin, joka…
- Suhtautuu intohimoisesti työhönsä
- Välittää lopputuloksesta (ja asiakkaan tuloksesta!)
- raportoi tulokset numeroina asiakkaalle
- on aina yhden puhelinsoiton päässä
- ideoi kanssasi uutta
- auttaa tarvittaessa kokonaisvaltaisesti
Jos mielenkiinto heräsi, ota yhteyttä, varaa tapaaminen ja jutellaan lisää. Tapaaminen (eikä edes tarjous) sido sinua mihinkään. Sinun yrityksesi menestyminen = minun yritykseni menestyminen, tehdään tuloksia yhdessä!
Psst! Otan kerralla rajallisen määrän kuukausiasiakkaita, jotta voin taata asiakkaille parhaan mahdollisen lopputuloksen. Paikkoja vuodelle 2023 on tarjolla vain kaksi, joten toimi nopeasti!
Kuka kanssasi työskentelee?
Silja Suomalainen, freelancer
Mukava tavata! Olen yksityisyrittäjä, jolla on jo viiden vuoden kokemus digitaalisesta sisällöntuotannosta.