fbpx

Eikö somemainokset tuota tulosta? Lue ja korjaa ongelmat!

Miksi sosiaalisen median sponsoroidut mainokset eivät tuota tulosta? Listasin 5 syytä, miksi somekamppikset tyypillisesti epäonnistuu. Lue teksti ja siirry somemainostajien kuninkuusliigaan!

Jos sosiaalisen median mainoskampanjasi ovat suunnittelematonta hakuammuntaa ilman vaadittavaa osaamista tai strategiaa, mainosbudjettisi valuu suoraan Metan työntekijöiden virkistyskassaan. Jättäen sinut ihmettelemään ja surkuttelemaan kulutettuja euroja.

Olen auttanut eri alojen yrityksiä sosiaalisen median mainoksissa jo useita vuosia ja nyt haluan auttaa myös sinua. Aloitetaan!

Tunne toimintasi ja tavoitteesi

Mainoskampanjoiden kannalta ei ole ihan sama, oletko verkkokauppias, asiantuntijayrittäjä vai haaveiletko paremmasta rekrytoinnista. Toimintasi erityispiirteet vaikuttavat siihen, mitä tavoitteita sun kuuluu mainoksille asettaa. Kaikki eivät siis voi lähtökohtaisesti haaveilla suoramyynnistä somen kanssa. Ja se on ihan ok, sillä some on loistava välillinen keino kasvattaa myyntiä myös muissa tapauksissa.

Aloita siis ihan ensimmäisenä asettamalla tavoite. Se voi olla esim. brändimielikuvien vahvistaminen, brändimielikuvien muuttaminen, kasvattaa nettisivujen kävijämääriä, liidit potentiaalisista asiakkaista, ajan varaukset palveluun/konsultaatioon tai verkkokauppaostot. Tämän jälkeen voit miettiä, minkälaiset mainosratkaisut ja tavat päästä tuloksiin sopii sulle. Kaikki ei sovi kaikille.

Koska minä en vielä tiedä teidän tavoitetta, en voi täysin ratkaista teidän ongelmia. Kuitenkin listasin alle 5 yleistä syytä, miksi kampanjalla ei päästä tuohon haluttuun tavoitteeseen. Lukaise läpi ja mieti, olisko näistä teille heti jotain apua. Jos ei, laita mulle viestiä.

5 yleisintä virhettä, miksi somemainokset eivät tuota tulosta

  1. Mainoksia kohdistetaan kylmille yleisöille. Jos teet mainoksia suoraan Instagramin tai Facebookin kautta edes käymättä Business Suitessa, lankeat mitä todennäköisimmin tähän sudenkuoppaan. Mainoksilla on turha toivoa tuloksia, jos niitä näytetään kelle sattuu.

    Tuloksellisissa somemainoksissa käytetään apuna nettisivuille astennettua pikseliä, jonka avulla mainoksia voidaan kohdistaa sivullasi tai vastaavilla sivuilla käyneille yleisöille. Tämä yleisö on sulle paljon arvokkaampaa, kuin kylmät yleisöt.
  2. Mainoksen viesti on epäselvä. Tähän kategoriaan kuuluu kaikki orgaanisten somejulkaisujen mainostamiset, mutta myös mainoskampanjat ilman strategiaa. Ennen mainoskampanjaa sun tulee miettiä, minkä toiminnon haluat saada viestin vastaanottajassa aikaan. Tämä taas liittyy siihen sun tavoitteeseen.

    Joskus on tärkeää jäädä mieleen vahvalla viestillä, joskus taas herättää kiinnostus ja johdattaa lukija nettisivuille. Jos et itse tiedä, mitä haluat saada vastaanottajassa aikaan, ei kyllä ymmärrä vastaanottajakaan.
  3. Kuva ei pysäytä. Kädenlämpöinen sisältö ei pysäytä lukijaa ja siksi mainosten täytyy erottua massasta. Älä tee asioita kuten kilpailijasi. Älä myöskään pyri miellyttämään kaikkia. Tiesitkö, että ihmisten aivot ovat oppineet skippaamaan somessa mainokset automaattisesti? Tämä tarkoittaa sitä, että mainos a) ei saa näyttää mainokselta b) tulee herättää mielenkiinto. Hyvä kuva ja visuaalinen ilme on tässä kaiken A ja O.
  4. Tavoitteet ja tulosten analysointi eivät vastaa toisiaan. Palataan tässä taas hetkeksi tuhon alun tavoitteeseen. Jotta mainoksista alkaa saada tulosta, on sun osattava lukea dataa niiden takana. Ja jos et tiedä tavoitetta, on oikeastaan mahdotonta analysoida tuloksia.

    Pelkkä näyttökertojen määrä ei kerro mitään. Jos tavoitteena on brändinäkyvyyden parantaminen, on näyttökerrat ihan tarpeellinen mittari. Mutta sen lisäksi pitää tutustua siihen kohdeyleisöön, kenelle mainosta on näytetty. Jos haluat lisää kävijöitä verkkosivuille Jos taas sun tavoitteena on verkkokaupan myynti, mainosbudjetin pitäisi suoraan korreloida verkkokaupan ostojen konversioarvossa.

    Kun osaat lukea dataa oikein, selvität nopeiten, minkälaiset mainokset sun kävijöille toimii.
  5. Ostopolku ei toimi. Erityisesti silloin, kun tavoite on jokin muu kuin brändiviestintä, mainoksen ostopolku pitää olla selkeä ja suunniteltu (ja siis mielellään myös toteutettu). Ostopolku kuulostaa nimenä hämäävältä, mutta se tarkoittaa käytännössä sitä, että sun tavoite täyttyy. Jos tavoittelet liidejä, ostopolun tavoitteena on saada yritysasiakas jättämään yhteystietonsa verkkosivuille.

    Lähes aina tehokas ostopolku on rakennettu yhteen nettisivujen kanssa. Eli pelkkä mainos ei riitä, kun tavoitteena on saada lukijassa aikaan jokin toiminto. Toimivan ja nykyaikaisen ostopolun esimerkin löydät tästä tekstistä sekä ajatuksia ländäristä markkinoinnin apuna täältä.

Listaa voisi jatkaa vielä paljon pidemmälle, mutta jätetään se toiseen kertaan. Jos kaipaat apua jo nyt, laita mulle viestiä ja katsotaan, miten voisin olla teille avuksi. Varaamalla esim. etäkonsultaation mun kanssa, moni yrittäjä on kokenut heureka-oivalluksen ja saanut hommat rullaamaan.

Jos taas haluat ulkoistaa mainonnan ammattilaiselle, tilaa tästä esite mun palveluista ja tsekkaa, kuinka paljon maksaa teille sopiva sisällöntuotanto!

Mukava tavata!

Olen Silja Suomalainen, Highroad Media Oy:n kapteeni. Olen viestintäalan moniosaaja, jolla on monipuolinen kokemus markkinointi- ja media-alalta.